Grunts iegrimšanas mazināšana

Leca® keramzīta, kā vieglā pildījuma materiāla izmantošana, ļauj būtiski samazināt uzbēruma un būves ekspluatācijas gaitā radīto iegrimšanas papildu slodzi uz zemes pamatni. Ar pārejas ķīļu palīdzību tiek izlīdzināta nevienmērīgā iegrimšana, ka rada slodze vai grunts.

Ģeotehniskajiem risinājumiem piemērotā sausa Leca® keramzīta tilpumsvars ir tikai 15-20% no parasto minerālmateriālu svara. Slodze, kas iedarbojas uz zemes pamatni, ir mazāka, tāpēc arī iegrimšana ir mazāka.

Būvējot uz gruntim ar zemu nestspēju, jāņem vērā uzbēruma radītā papildu slodze, kuras lielums ir atkarīgs no materiāla blīvuma un slāņa biezuma. Papildu slodze laika gaitā izraisa nokarāšanos. Slodzes lielums ietekmē iegrimšanas apjomu un atšķirību rašanos vājas pamatnes gadījumā, kā arī līdzenumu garenvirzienā un šķērsvirzienā.

Leca® keramzīta, kā vieglā pildījuma materiāla izmantošana, ļauj būtiski samazināt zemes darbu un būves ekspluatācijas gaitā radīto iegrimšanas papildu slodzi uz zemes pamatni. Nevienmērīga iegrimšana, kas radusies papildu slodzes vai grunts iedarbībā, tiek izlīdzināta ar pārejas ķīli no vieglās grants.

Ar keramzītu aizpildamās kārtas telpiskie parametri tiek atrasti ar ģeotehniskiem aprēķiniem, kuros grunts īpašības un slodzes nosaka katram objektam atsevišķi. Vieglā aizpildījuma slāņa aprēķināšanas mērķis ir pilnībā kompensēt uzbēruma masas radīto papildu slodzi uz ceļa pamatni vai slodzes samazināšana (daļēja aizpilde).

Daļēja aizpildīšana var būt attaisnojama gadījumos, kad iegrimšana lielākoties jau ir notikusi, notiek salīdzinoši ātri pēc būvniecības vai ja tā tiek atļauti kontrolēta. Daļējas aizpildīšanas izvēles iemesls var būt arī gruntsūdeņu virsmas līmenis vai tuvumā esoša ūdenstilpne. Ja ūdens var saskarties ar uzbērumu, piemēram, pie ūdenstilpnes vai palienē, jāaprēķina arī pacēluma spēks uz keramzīta slāni.

Samazinot iegrimšanu ar Leca® keramzītu, cita starpā jāņem vērā:

  • ceļa pamatnes īpašības un iepriekšējā slodze;
  • pieļaujamais iegrimšanas apjoms un iegrimšanas atšķirība;
  • paredzamais kalpošanas laiks;
  • gruntsūdeņu un/vai virszemes ūdeņu līmeni un iespējamo virszemes ūdeņu līmeni;
  • augstuma starpība starp uzbēruma virsmu un pamatni (uzbēruma augstums);
  • blakus esošās ēkas

Zemāk esošie zīmējumi parāda pamata risinājumus Leca® keramzīta izmantošanai kā nosēdumu samazinošai konstrukcijai. Attēlos parādītas ceļu un dzelzceļa uzbērumu slodzes, kas iedarbojas uz ceļa pamati, un slodzes izraisītā iegrimšana ekspluatācijas laikā.

1. attēlā redzams ceļa uzbērums, kas izbūvēts uz līdzenas ceļa pamatnes. Lietojot Leca® keramzītu, tiek samazināta uzbēruma radītā papildu slodze, līdz ar to samazinās arī ceļa pamatnes iegrimšana. Putuplasts, kas noslogo pēc iespējas mazāku pamatni, ļauj izmantot mazākas masas pamatnes stiegrojuma šķīdumu. Sarežģītu augsnes un klinšu apstākļu gadījumā pamatnes stiprības nodrošināšana ir būtisks faktors, kas lielā mērā ietekmē arī ceļa darbu izmaksas.

1. ATTĒLS

Aprēķināta slodze un nosēšanās līkne ceļam, kas būvēts uz līdzenas pamatnes ar un bez Leca® keramzīta izmantošanas.

Vajumite vähendamine Joonis 1
 

2. attēlā redzams ceļa uzbērums, kas izbūvēts uz slīpas zemes virsmas. Attēlā redzamajā situācijā ir atrisinātas gan iegrimšanas, gan stabilitātes problēmas, ceļa uzbēruma kārtās izmantojot Leca® keramzītu. Pareizi projektēta konstrukcija rada papildu slodzi uz ceļa pamatni, kas paliek vienmērīga visā garumā, un iegrimšanas atšķirības nerodas pat ilgākā laika periodā.

2. ATTĒLS

Aprēķināta grunts slodze un sēšanās līkne ceļam, kas būvēts uz slīpas pamatnes ar un bez Leca® keramzīta.

Vajumite vähendamine Joonis 2


Keramzīta pildījuma kārtas dzelzceļa uzbērumos

3. attēlā parādīts dzelzceļa uzbērums uz līdzenas virsmas. Leca ® keramzīta izmantošanas princips dzelzceļa uzbērumos ir tāds pats kā ceļu uzbērumos.

3. ATTĒLS

Dzelzceļa uzbēruma aprēķinātā slodze un sēšanās līkne uz līdzenas pamatnes ar un bez Leca® keramzīta.

Vajumite vähendamine Joonis 3


Viegls pildījums un pārejas ķīļi tiltu konstrukcijā

Nevienmērīga zemes dzīļu noslogošana un lielas zemes klātnes īpašību izmaiņas vai slodze nelielā attālumā var radīt nevienmērīgu nosēdumu un nosēšanās atšķirības konstrukcijās, tā samazinot to ekspluatācijas raksturlielumus un stabilitāti. Lielas nogulumu atšķirības var rasties augsnēs ar zemu nestspēju; rāmja stiegrojuma slāņu malu zonās; uz jaunu un vecu būvju robežas vai pie tilta, caurtekas vai cauruļvada.

Pārneses slānis izlīdzina nevienmērīgu iegrimšanu. Pārejas ķīlis ir ķīļveida viegls pildījuma slānis, kura uzdevums ir saskaņot iegrimšanas atšķirības, kas rodas gar ķīli. Pārejas konstrukcija aprēķināta tā, lai ķīļa plānākā galā iesēdums būtu tāds pats kā nereljefajam uzbērumam un biezākajā galā būtu tāds pats kā tilta balsta konstrukcijas iesēdums (t.i., iesēdums nav). Pārejas slānī bieži izmanto arī pārneses plāksni, lai novērstu ķīļa otrā gala nogrimšanu. Pārejas slāņa garums un platums tiek aprēķināts atbilstoši vietai, un tā garums parasti ir 5-30 m..

4. attēlā redzams Leca® keramzīta uzbēruma kārta ceļa pamatnē un pildījuma slānis aiz tilta uzbēruma atbalsta sienas. Tilta būvniecības laikā izveidotais ceļa segums ir augstāks par sākotnējo, dabīgo zemes virsmu, tāpēc piebraucamā ceļa uzbēruma radītā slodze rada būtisku zemes virsmas iegrimšanu. Vislielākā iegrimšana notiktu pie tilta nesošās konstrukcijas, kas pati negrimst. Problēmu var atrisināt, ceļa gruntī un izraktās zemes virsmas vietā izmantojot pārejas plāksni un Leca® keramzītu, tādējādi pie balsta sienas nenotiktu iegrimšana.

4. ATTĒLS

Aprēķināta tilta nesošās konstrukcijas iegrimšanas līkne, kas uzbūvēta uz līdzenas pamatnes, izmantojot Lecas vieglo granti.

-

5. attēlā parādīta ēka, kas uzcelta uz nestabilas pamatnes. Ēkas radītās slodzes kompensēšanai daļa zem ēkas esošās grunts ir nomainīta ar Leca® keramzītu, līdz ar to caur pamatu zem ēkas sienām uz zemes virsmu pārnestās slodzes ietekme ir mazāka nekā bez vieglās aizbēruma kārtas.

5. ATTĒLS

Aprēķinātā slodzes un sēšanās līkne kompensējošajam pamatam, kas būvēts uz nestabilas pamatnes ar un bez Leca® keramzīta.

Vajumite vähendamine Joonis 5

Uzmanību! Ar keramzīta aizpildījumu sasniedzami pieļaujamie ēkas iegrimšanas parametri, tādējādi izvairoties no sarežģītākām/dārgākām  pamatu konstrukcijām, piemēram, pāļiem. 
Turklāt mazāka iegrimšana samazina slodzes uz ēkas konstrukciju.


Leca® speciālie produkti: vieglbetons un vieglās slodzes sadales plāksnes

Keramzīta kārtas nestspēju var uzlabot, stabilizējot to ar, piemēram, saistvielām uz ūdens vai bitumena bāzes. Lai sasaistītu ar cementu, pamatu augšpusi var nostabilizēt ar cementa pienu vai no betona rūpnīcas atvesto vieglo betonu uzsūknēt virsū sablīvētajai keramzīta kārtai.

Leca® vieglbetons

Leca® vieglbetons ir betons, kurā tiek izmantots keramzīts, nevis rupjgraudains akmens materiāls, kas saistīts ar cementu un ūdeni. Keramzīta rupjo graudu dēļ ir nepieciešams pievienot arī smalkgraudainu pildvielu, piemēram, smalkgraudainu akmeni vai pildvielu. Vieglbetonu var izgatavot arī, izmantojot keramzīta pūtēju, pūšanas laikā ar atsevišķu sūkni pievienojot cementa šķīdumu.

Parasti uz kubikmetru vieglā betona izmanto apmēram 150 kg cementa (CEM II 42,5 R). Vieglā betona stiprība ir atkarīga no cementa un saistvielas daudzuma. Tabulā parādītas aptuvenās spiedes stiprības vērtības dažādiem cementa daudzumiem. Prasības vieglajam betonam ir detalizēti aprakstītas dokumentā InfraRYL. Mēs būsim priecīgi sniegt papildu informāciju par vieglā betona ražošanu.

KlaseQs 50Qs 100Qs 200Qs 300
Plānotais
tilpumsvars
(1), kN/m3
5,05,57,09,0
Cementa
daudzums, kg/m3
50100200300
Spiedes stiprība,
Mpa
(aptuvena)
0,51,02,54,5

(1) Vienmēr virs ūdens virsmas (Wmax = 30 masas%)

Dzelzsbetona slodzes sadales plāksne

Viegla slodzes sadales plāksne (LLP) (light load distributing plate with LWA) ir armēta keramzīta plāksne, kas uzlieta uz ūdens bāzes vieglbetona objekta. Tā efektīvi izkliedē augšējo slāņu nevienmērīgās slodzes. LLP ir atlieta no keramzīta, kas saistīts ar cementu, un tās augšējais un apakšējais slānis ir pastiprināts ar tērauda sietu. Plātņu biezums ceļu augsnēs parasti ir 0,3-0,5 m.

LLP ir plaši pielietojama infrastruktūras konstrukciju (tostarp ceļu un sliežu uzbērumu) būvniecībā, kad, lai novērstu nevienmērīgu noslogojumu vai nosēdumu atškirības, ko izraisa nevienmērīgi grunts parametri, ar vieglu aizpildījuma kārtu vien nepietiek.

LLP ir laba pielietojuma pieredze Zviedrijā un Norvēģijā. Pirmais autoceļu tilts ar LLP satiksmei tika atklāts 1994. gadā un pirmais dzelzceļa tilts 2004. gadā. Vieglbetona plāksne ir izstrādāta, pētīta un plaši izmantota Zviedrijā, un tās prasības un lietošanas instrukcijas ir detalizēti aprakstītas zviedru rokasgrāmatā "Leca – Lastspridande lätt platta med Leca® lättklinker".

6. attēlā ir parādīts LLP izmantošanas efekts dzelzceļa uzbērumiem, kas būvēti uz līdzenas pamatnes. LLP efektīvāk sadala slodzi, tāpēc nestspējas nosacījumi tiek izpildīti ar mazāku kopējo rāmja biezumu.

6. ATTĒLS

Dzelzceļa uzbēruma, kas izbūvēta uz līdzenas pamatnes ar Leca® keramzītu un LLP, aprēķinātā slodze un nosēšanās līkne.

Vajumite vähendamine Joonis 6

6. b ATTĒLS

Uzmanību! LLP slānis efektīvi izlīdzina ārējās slodzes radītos spriegumus, tāpēc nestspējas nosacījumi tiek izpildīti ar mazāku kopējo konstrukcijas biezumu. Līdz ar to tiek samazināta arī nepieciešamība pēc rakšanas un/vai vieglā agregāta.

6.b attēls Leca® keramzīta un LLP izmantošanas princips tilta konstrukcijā.

Kontakti

Argo Luhaste

Argo Luhaste

Pārdošanas menedžeris Baltijā

Audrius Gricius

Audrius Gricius

Ražošanas vadītājs Baltijā

Please register your details first

Areas of interest